Jak jsme trénovali logopedii

Logopedii u prvního dítěte jsem řešit nemusela. Ve chvíli, kdy dítě začalo říkat špatně R, stačilo upozornit, že to takhle zkoušet nemá a počkat až se to naučí správně samo. Žádné jiné písmenko mu problém nikdy nedělalo. U druhého dítěte jsem tedy nechávala všemu čas a čekala, že se to také opraví samo. No nestalo se. Někdy je prostě potřeba věci trošku rozhýbat. (Kdy to rozhýbávat a jak se o tom s dítětem bavit najdete víc na webu www.duverujsveintuici.cz).

Pokud si dítě neumí s hláskou poradit a vy nevíte, jak mu to vysvětlit, docela určitě pomůže návštěva logopeda. Jenže navštěvování logopedie není samospásné. To vám řekne každá učitelka v mateřské školce. Je potřeba s dítětem problematiku procvičovat. Když už ne každodenně, pak alespoň často. 

V tomto článku bych chtěla víc říct k těm pomůckám, které nám pomohly a stále pomáhají. Jako vždycky jsem zastánce toho jednat s dítětem na rovinu a procvičování zařídit tak, aby ho to bavilo. Úspěšně jsme tímto způsobem natrénovali L, u R a Ř jsme stále v procesu procvičování, ale už je alespoň umí vyslovovat.

Když zvládl L technicky, tedy uměl písmenko vyslovit samostatně, ale nezařazoval je do slov, mohli jsme začít s trénováním. Tedy nejprve jsme začali trénovat slova, která na L začínaly a tudíž bylo pro dítě nejjednodušší se na výslovnost soustředit. Kromě slovních her nám pomohly karty Logorelo, protože hra děti moc bavila a tudíž chtěli opakovat procvičování klidně celý večer. 

Také se jako užitečné opět ukázalo kouzelné čtení, tentokrát logopedická knížka Když roboti brebentí. Ta je plná jazykových říkaček a příběhů a malého moc baví.